Kontrola finansowa

W związku z zaistniałymi zmianami w Lokatorsko – Własnościowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Knurowie, dotyczącymi wyboru nowej Rady Nadzorczej oraz nowego składu Zarządu Spółdzielni, który rozpoczął swoje działanie z dniem 23.05.2023 r., przeprowadzono kontrolę finansową.

Na Walnym Zgromadzeniu Członków LWSM w Knurowie, które odbyło się w dniach 21 - 27 kwietnia 2023 r. zostały przedstawione wnioski polustracyjne za rok 2022 oraz sprawozdanie finansowe LWSM.

Materiały na Walne Zgromadzenie opublikowano na stronie Spółdzielni i wynikało z nich, że efekt działalności tzn. wynik na eksploatacji i utrzymaniu nieruchomości mieszkalnych wyniósł minus 2 747 189,08 zł, natomiast wynik z działalności gospodarczej wyniósł plus 661 838,37 zł. Takie dane zostały przedstawione Członkom spółdzielni, obecnym na poszczególnych częściach Walnego Zgromadzenia.

Środki na funduszu remontowym nie zostały omówione i przedstawione Członkom spółdzielni na Walnym Zgromadzeniu.

Przeprowadzona kontrola finansowa na podstawie dokumentów księgowych ze skutkiem na dzień 31 maj 2023 r. ujawniła wyniki rozliczenia kosztów:

  • na funduszu remontowym - minus 19 543 296,47zł. (słownie: minus dziewiętnaście milionów pięćset czterdzieści trzy tysiące dwieście dziewięćdziesiąt sześć złotych złotych 47/100).
  • na eksploatacji i utrzymaniu nieruchomości – minus 3 392 085,20zł. (słownie: minus trzy miliony trzysta dziewięćdziesiąt dwa tysiące osiemdziesiąt pięć złotych 20/100).

Łącznie zaistniałe na dzień 31 maj 2023 r. rozliczenie kosztów remontowych i eksploatacyjnych wynosi minus 22.935.381,67zł (słownie dwadzieścia dwa miliony dziewięćset trzydzieści pięć tysięcy trzysta osiemdziesiąt jeden złotych 67/100).

Tabela

Obecnie działająca Rada Nadzorcza oraz Zarząd Spółdzielni informują, że analizując ryzyko utraty stabilności finansowej i związany z nim kryzys finansowy Spółdzielni, który w dalszej konsekwencji może doprowadzić do braku zdolności kredytowych i wypłacalności na bieżące opłaty, opracowała PLAN NAPRAWCZY, mający na celu zapobiegnięcie późniejszym problemom finansowym.

Plan naprawczy

1. Dotyczący środków finansowych zgromadzonych na funduszu remontowym, przeznaczonych na remonty nieruchomości obejmuje:

  • zweryfikowanie planów remontowych przewidzianych na rok 2023.
  • ograniczenie remontów do remontów koniecznych przeprowadzanych w celu utrzymania nieruchomości w dobrym stanie technicznym.
  • przeprowadzanie remontów i napraw awaryjnych.
  • podniesienie stawek na fundusz remontowy w nieruchomościach, w których wykazane zostało minusowe saldo, ze względu na przeprowadzone remonty.
  • zmianę finansowania dobudowy balkonów.
  • zmianę finansowania awaryjnych i planowanych remontów, poprzez informowanie członków przedmiotowej nieruchomości o koszcie remontu, o możliwości jego sfinansowania oraz w przypadku kredytowania inwestycji, propozycji wysokości stawki na fundusz remontowy. Ostateczną decyzję o remoncie podejmie większość właścicieli w nieruchomości.

2. Dotyczący środków finansowych przeznaczonych na opłaty eksploatacyjne obejmuje wprowadzenie oszczędności :

  • skomercjalizowanie klubów osiedlowych „Maluch” i „Lokatorek” w celu osiągnięcia środków finansowych z wynajmu i niwelacji ponoszonych obecnie kosztów.
  • wynajem odzyskanych lokali użytkowych i mieszkalnych.
  • przeanalizowanie umów dotyczących utrzymania terenów zielonych.
  • zmiany sposobu uiszczania opłat za użytkowanie lokali (ze względu na wzrost cen usług bankowych obciążających Spółdzielnię).
  • pozyskiwanie i rozszerzenie usług zarządzania na nieruchomości deweloperskie i wspólnoty mieszkaniowe.
  • analiza ilości zatrudnienia i ponoszonych kosztów na cele obsługi.

Ponadto:

Aktualizacja stawek będzie następowała sukcesywnie w związku z rosnącymi kosztami utrzymania nieruchomości.

Rada Nadzorcza oraz Zarząd Spółdzielni dołoży wszelkich starań ws. bieżącej informacji na temat podejmowanych decyzji i działania dla naszego Wspólnego dobra, jakim jest Spółdzielnia.