Nowy regulamin
- rozliczania zużycia wody i odprowadzania ścieków
Temat, który ostatnio jest na tzw.”językach”. Z pewnością wart omówienia, a przy okazji zastanowimy się :)
Dlaczego tak zrobili ?
Spółdzielnia, jako zarządca naszych nieruchomości każdą nieruchomość stara się mieć opomiarowaną na tyle ile się da. Służy to do sprawiedliwego podziału ponoszonych kosztów zarówno utrzymania nieruchomości, jak i eksploatacji.
Nie inaczej jest w przypadku poboru wody.
Umowa z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Knurowie zgodnie z Ustawa z dn. 7 czerwca 2001r o Zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków reguluje wzajemne rozliczenia.
Licznik główny poboru wody znajduje się w obrębie każdej nieruchomości ( w niektórych przypadkach jest ich nawet kilka), względem niego służby Spółdzielni rozliczają wodomierze indywidualne znajdujące się w mieszkaniach lokatorów.
W idealnym świecie suma indywidualnych liczników wody powinna być równa wskazaniu na wodomierzu głównym. Tak niestety nie jest.
Pojawia nam się dodatkowy element, jakim jest potocznie nazywana „woda budynkowa”. Jest to różnica pomiędzy wskazaniami wodomierzy indywidualnych i wodomierzem głównym.
Skąd wynika ta różnica ?
Kilka elementów ma na nią wpływ, są to między innymi:
- różnica w czasie odczytu wodomierzy
- różnice powstające wskutek technicznych uwarunkowań np. nie spełnienie podstawowych zaleceń producenta, co do odpowiednich odległości od pionu, nie utrzymanie pionu lub poziomu montażu,zapowietrzenia się instalacji, zabrudzenia w instalacji i na filtrach urządzeń oraz nie prawidłowo dobrany przekrój wodomierza, finalnie za słaba/mała jego czułość, różne przepływy w różnych lokalizacjach, itd. itd.
- w ekstremalnych sytuacjach działanie czynników zewnętrznych na układy pomiarowe i ingerencja w ich działanie.
Ale co z tą „wodą budynkową”?
Temat regulują przepisy ustawy oraz nowego regulaminu Spółdzielni, zgodnie z którym różnice pomiędzy wskazaniami wodomierza głównego, a sumą wskazań wodomierzy lokalowych, rozliczać będziemy przez podzielenie jej proporcjonalnie do zużycia wody, wskazane przez poszczególne wodomierze.
Oczywiście nie zamknęliśmy się na sztywno, chociaż te wytyczne są najbardziej prawidłowe naszym zdaniem,ale dajemy możliwość wyboru opcji równomiernego rozliczenia powstałych różnic na przypadające punkty z indywidualnymi wodomierzami. Wtedy też konieczne jest zainteresowanie się mieszkańców danej nieruchomości i zebranie pisemnej chęci takiego sposobu rozliczania przez 50%+1 lokal.
Co z wodomierzami? I odpłatnością za ich zakup i wymianę?
Za zorganizowanie procedury wyboru wykonawcy i wymianę wodomierzy odpowiedzialne są służby Spółdzielni. W odpowiednim czasie zostaną przygotowane harmonogramy wymiany, zostanie zabezpieczona partia wodomierzy (jedna na budynek) i wskazany okres w którym wodomierze zostaną wymienione. Koszt tak jak dotychczas ponosi użytkownik. Zmieniona została tylko formuła i wdrożony zostanie bardziej przejrzysty sposób. Zmierzamy do rozliczenia, które podzieli koszt w sposób prosty i oczywisty. Ilość wodomierzy na lokalu i koszt ich zakupu i montażu, obciąży bezpośrednio lokal, a opłata zostanie wyliczona i najprawdopodobniej rozliczona z możliwością płatności w formie 12 -stu miesięcznych części. Unikniemy wtedy nie sprawiedliwego podziału, w którym wszyscy płacili równo mając na swoich lokalach od 1 do (w skrajnych przypadkach) 6 wodomierzy.
Spółdzielnia, jako zarządca naszych nieruchomości każdą nieruchomość stara się mieć opomiarowaną na tyle ile się da. Służy to do sprawiedliwego podziału ponoszonych kosztów zarówno utrzymania nieruchomości, jak i eksploatacji. zamień na: Spółdzielnia, jako zarządca naszych nieruchomości każdą nieruchomość stara się mieć opomiarowaną na tyle ile się da. Służy to do sprawiedliwego podziału ponoszonych kosztów zarówno utrzymania nieruchomości, jak i eksploatacji.